Saturday, May 9, 2009

عنها



ندخل يمين ولا شمال" ....أنا
" مش دخلنا يمين المرة اللي فاتت .. يبقى المرة دي شمال" ..هي

"صفوان صفوان -وهي تشد كم الجاكيت- عايزين ناكل على عربية فول " ... هي
"عنيا .. أحلمك أوامر .. بس أحلمي بذمة شوية .. مش عربية فول " .. أنا

"يلا نشوف حاجة نركبها ".. أنا
" لأ .. نمشي .. خللي الشوارع تحفظنا " .. هي

قبلها كان كل شيء عادي .. الأيام تمر و لا أشعر بها ..لم يكن هناك معنى و لا طعم لأ ي شيء.
الحزن = الفرح = عادي

معها .. اكتشفت طعما جديدا للأ شياء .. تصالحت مع نفسي ،مع يومي ، مع الشارع مع البحر مع قلمي حتى مع كوباية الشاي

ابتسامتها تصنع يومي ، تجعل له طعم و لون و رائحة
افتقد ابتسامتها كثيرا ، افتقد جولاتنا الصباحية في شوارع الأسكندرية
أفتقد وقفتنا على عربية الفول
افتقدها .. افتقد رائحة الفل جدا


*********
الصورة من احدى الجولات الصباحية

13 comments:

Sara Swidan said...

استثمرتَ اللحظات الجميلة في نص أجمل ...

أما أنا ، استثمرتها، و استهلكتها في الحكي عنها ، و الاسهاب في التفاصيل ...

أتعلم شيئاً ؟؟

أثرتُ غيرة الجميع بالجولات هذه ، و بعربة الفول تلك ...و بهذا الكم الطويل الذي تهدَّل من فرط تعلُّقي به ...

اللعنة على الصيف .. ف الصيف بلا أكمام ...

psycho said...

safwany

i love the way you describe her..
hope to enjoy every secand moment with each other..
:)

w ba3den ya set sara er7amy jacketat el wad 7aram 3aleky :)

Anonymous said...

Like this,,I know her 3la fkra;);)27sask 3aly tol 3omrak wany((ana kman ba2ol she3r))hhhhhhhhhhhhh....Mero

الحياة said...

عندما أطوي خارطتي و انحيها جانبًا
عندما أغلق بوصلتي و أضعها في أبعد مكان داخل حقيبتي و ....... أسييييييييييييير ربما بلا هدى و لكننى أرسم خريطة جديدة خاصة بي وحدي

dodda said...

:)
جميل

ادى الصيف جه وكله تمام

ورغم ان الصيف بلا اكمام الا ان الحياه فيه حلوه وممكن الجولات الصباحيه تكون احلى....

الحمد لله ان انتهاء البرد لم يفسد للود قضيه
ربنا ما يجيب حاجه وحشه ولا فراق

مصطفى محمد أمين said...

عندى أحساس إن التعليق بتاع سارة إللى فى الأول ده عبارة عن إشتغالة و إن هى كاتبة حاجة علشان أحنا نحس إن هى كاتبا حاجة بس هى شخصياً مش عارفة هى كادبة إيه

هاهاهاها

و عندى إحساس إنك قاصدإن إن أنا بالذات مافهمش مين إللى ماشية معاك فى الحارة دى

يجى و احد ذكى أوى و يسألنى إيه بقى اللى خلانى أعلق على بوست أنا مش فاهم منه حاجة؟

مش عارف مجرد إحساس برضه

اللعنة على الشتا فإنه لابس جاكت
صباح السقعة

Waan said...

mostafa

msh faehm mnk ay 7aga

مصطفى محمد أمين said...

ما هى دى الفكرة
ما دام أنا بس إللى فاهم أبقى عبقرى
و ما دمت أنا عبقرى يبقى مفيش حد هايفهمنى
ما دام أنا بس إللى فاهم أبقى عبقرى

خلاص خلاص خلاص
النوت حلوة

مصطفى محمد أمين said...

آهههههههههههههه فهمت هاهاها
شوف إزاى!!!الدنيا صغيرة
آه و الله
طب و مخادتونيش معاكو ليه؟؟؟؟
إيه البرادة بتاعتكوا دى؟

Sara Swidan said...

صــــفـــوان ...

المرة اللي جاية عايزين نأجر ميكروباص يلم العالم دي كلها ...

صدق اللي قال ... الكحكة ف يد اليتيم عجبة ...

و إنت عامل إيه دلوقتي؟؟

Waan said...

sara

law rkbna micro bus msh 7anshooof 7aga

w law mshyo m3ana msh 7ayst7mlo

Die said...

ف انتظار ارائكم
و النقد
و ارجو من يقراء ان
يزورو مدونتي
www.balckrain.blogspot.com

محبة الرحمن said...

حلو البوست ده

جزاكم الله خيرا